onsdag 13 mars 2013

Frosta ur frysen

Det här, mina vänner, har jag varken lärt mig i skolan eller av mamma!


Jag har världens äldsta kylskåp med världens minsta fryslåda. Ibland måste frysen frostas ur, eftersom all mat skulle annars frysa fast och hela frysen skulle bli till ett enda isblock.

Framtidens forskare skulle då kunna hugga ut mina biffar ur detta isblock, för att ta reda på vad den här tidens människor åt. Eftersom jag inte vill ge framtidsmänniskorna en så ociviliserad bild av nutidsmänniskans matvanor, har jag bestämt mig för att med jämna mellanrum frosta ur min fryslåda. 

Till detta smältnings- och utgrävningsprojekt behöver jag följande redskap:

  • Hårtork
  • Hammare
  • Mejsel
  • Handduk
 
Först tömmer jag frysen på eventuell mat. Sedan skruvar jag av termostatet i kylskåpet. Efter det placerar jag handduken på en strategisk plats, där det mesta smältvattnet kommer att rinna, för att undvika översvämning och fuktskador. 

Det opåbörjade arbetsfältet ser ut som något där en liten eskimå skulle trivas att bo.

För att undvika att det flyttar in objudna gäster från norr, hugger jag i. Med hammaren slår jag på mejseln för att få loss de största isblocken.

Isblocken är hala och slinker iväg överallt. Det blir sedan roligt att kämpa mot tiden då jag letar reda på dessa förrymda isbitarna, innan de smälter.  
Med hårtorken på högsta effekt smälter jag isen. Senast nu borde jag upptäcka okända mammutfossiler.

Jag försöker så att det inte ska skvätta och droppa så mycket vatten på fönen. I bakhuvudet snurrar det hela tiden en liten tanke, om att man inte får använda hårtorken ifall man är våt...





Till sist torkar jag upp smältvattnet och skruvar på termostatet. Jag plockar också upp de isbitar som glidit iväg över hela lägenheten.

Den urfrostade frysen rymmer mycket mer än vad den gjorde innan denna skönhets- och renoveringsbehandling.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar