torsdag 7 mars 2013

Hästköttsskandalen

En stor skandal sprider sig likt en löpeld genom Europa. Det har nämligen hittats hästkött i färdigmat. Detta djur har hittats i bland annat köttbullar, lasagne och korv, fastän det inte nämnts något om häst, ponny, halvblod eller fullblod i innehållsförteckningen.

Jag tycker inte att det är någon negativ sak precis, att det hittats lite hästkött i dessa matvaror. Det är ju fantastiskt att det hittats kött i färdigmat! Jag trodde innan att färdigmat bara innehöll mjöl, kryddor och fett. Fastän jag själv inte äter färdigmat, är det många människors diet som till stor del består av dessa produkter. Det är bara bra för de här stackars människorna, om de får i sig lite riktigt kött :)

Jag tänker inte i det här inlägget ta ställning till hur etiskt och ekologiskt hästköttet producerats. Med tanke på att en hel häst slunkit med, utan att det nämnts något om det i innehållsförteckningen, tänker jag inte heller spekulera om vad annat vår mat möjligtvis innehåller, som vi inte vet om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar