torsdag 11 april 2013

Steka maletköttbiffar

För att steka biffar behövs en spis, en stekpanna, en stekspade, maletkött och salt.

På förpackningen står det att man ska ställa köttet i rumstemperatur en halv timme innan tillredning. Varför? Jag frågade den allvetande Google. Som svar fick jag att det är viktigt att köttet är rumsvarmt för att det ska stekas jämnt. Det här tycker jag att är en dålig förklaring. Köttet steks helt bra fastän det är lite svalt. Nog värms det upp i pannan. Jag ska mätta min egen mage, inte bortskämda matkritikers magar, som är vana vid att maten har en onaturligt perfekt smak och konsistens. Därför skippar jag detta steg och går rakt på sak, innan kråkorna utanför föbstret hittar på ett sätt att ta sig in, då de tror att jag ställt ut mat åt dem.







Öppna förpackningen och dela maletköttet i önskat stora bitar. Knåda dem till önskad form och sätt i en stekpanna. Salta.

Ställ stekpannan med köttet på spisen. Vrid upp spisen till 6:an. När fettet börjar fräsa vrid ner spisen till 4:an. Om det sprätter mycket vrid ytterligare ner värmen.
 
Många lever i den tron att det behövs olja eller smör för att steka. Det här stämmer inte. Nötkött innehåller tillräckligt med fett för att det ska gå att steka i sitt eget fett. Ägg är det ända jag stött på, som behöver stekas i någon annans fett än sitt eget.


Stek. Det går att flytta runt biffarna för att de ska stekas jämnare och inte  bränna fast.

När dina malda kor har legat och stekts i sitt eget fett i cirka 5 minuter är det dags att vända på dem. Använd stekspaden för att flippa runt dem.

 
Tryck med stekspaden på biffarna för att ta reda på hur genomstekta de är. När det inte lägre pöser ut blod ur dem, börjar de vara färdiga. 


När biffarna fått lida i ungefär 10 minuter är de färdiga. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar