tisdag 17 december 2013

Jag gillar inte pepparkakor!

"Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland. Till julen, till julen, vi komma hand i hand..."


Pepparkakan innehåller både socker och kryddor... de är ju bara för äckliga! Det ända jag tycker om hos pepparkakor är att baka dem, trycka ut fina figurer, dekorera dem med glasyr och bygga pepparkakshus. Att äta dem överlåter jag åt någon annan.

Brorsan vågade påstå att jag inte kan göra hälsoamma pepparkakor. Så än en gång kavlade jag upp ärmarna och tog emot utmaningen.

Eftersom jag blev tvungen att lämna bort kryddorna, som gör pepparkakan till just pepparkaka, kan man tänka sig att jag misslyckades med att göra pepparkakor. Mina skapelser smakar inte pepparkaka utan enbart "kaka". Men de ser (nästan) ut som pepparkakor, låter som pepparkakor, är hårda som fan, och det går att bygga hus utav dem!

Det här är också en tacksam deg, som inte jäser. Det betyder att figurerna kommer att vara av samma storlek när de kommer ut ur ugnen, som de är när de åker in. Det här är bra då man ska göra pepparkakshus.

INGREDIENSER

1 mogen banan
1½ dl finfördelade kikärter
(1 dl torkade kikärter = 2½ dl uppblötta kikärter = 1½+ rostade kikärter = 1½ finfördelade kikärter)
3½ dl havregryn
1  äggvita
½ tsk bakpulver
1 msk kakaopulver


FÖRBERED KIKÄRTERNA: (Recept på rostade kikärter >>)
Ifall att du är lat kan du helt och hållet lämna bort kikärterna från receptet.
1. Blötlägg kikärterna i vatten i ca 12 h.
2. Bred ut kikärterna på en en plåt och rosta dem i ugnen på 150°C i ca 1 h.
3. Finfördela kikärterna till så små beståndsdelar som du bara kan. Jag krossade dem med hammaren. Andra verktyg är också tillåtna.

BLANDA DEGEN:
4. Mosa bananen.
5. Blanda ingredienserna. Degen ska gå att rulla till en boll. Lägg till mer havregryn om den är kladdig.
Den traditionella pepparkakan är brun. Därför använder jag kakaopulver för att mina "pepparkakor" ska få lite färg. Kakaon täcker också banansmaken. Jag vill inte att kakorna ska börja smaka choklad, så därför sätter jag inte för mycket. Det gäller att smaka för att få till den perfekta blandningen.

BAKA:
6. Kavla ut degen på önskvärt sätt och till önskad tjocklek. Som kavel använde jag ett slätt glas. För att inte degen ska fastna på "kaveln" smorde jag in glaset med lite rypsolja.
7. Använd pepparkaksformer för att trycka ut figurer eller skär ut figurer med en kniv.
8. Grädda "pepparkakorna" i ugnen på 200°C i ca 10 - 15 minuter.


PEPPARKAKSHUSET:
Så länge kikärterna ligger i blöt har du god tid på dig att släppa lös din inre arkitekt och designa ett mästerverk, som skulle göra Alvar Aalto avundsjuk. Jag lyckades inte hitta på något som kunde ersätta det smälta sockret som lim. Därför byggde jag en konstruktion som gick att foga ihop utan lim. Jag måste medge att den blev ganska ostadig... Men den hölls ihop tillräckligt länge för att jag skulle kunna ta ett foto. (Ät inte snöret!)


God jul då bara!

 Uppdate 19.12.2014: Lösning på glasyr och lim problemet finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar