fredag 13 juni 2014

Sju muffins till morgonmål

Jag ville testa en sak...
... och det här testet blev en succsee!
Morgonmålsmuffinsen är här för att resan ska börja på ett fantastiskt sätt!


Ibland måste jag sticka iväg tidigt på morgonen utan att jag hinner äta morgonmål. Ifall jag vill äta morgonmål innan jag ger mig av, blir jag ju tvungen att stiga upp tidigare och rusa iväg rapande med full mage. Morgonmålet får jag dock aldrig hoppa över.

Ibland tar jag med morgongröten i en burk; kokt eller okokt, och äter det så snart jag kan. I det här fallet ska jag avnjuta mitt morgonmål så fort jag tagit mig till bussen och benkat mig. Eftersom busschauffören troligtvis är en wannabe Grönholm, vill jag inte spilla mjölk i famnen och hålla koll på en gröt som rinner iväg längs med vaderna ner i skorna, då bussen accelerear, gör tvärbromsningar och kurvar längs med vanskötta vägar.

För att slippa allt klott tog jag allt jag brukar äta till morgonmål, dvs.:

3 dl havregryn
2½ dl mjölk
1 ägg
1 banan
1 näve russin
1 nypa salt

... och blandade ihop allt till en lös smet. Jag hällde smeten i 7 stycken muffinsformer och ställde i ugnen på 175 grader C i ca 50 minuter.

Morgonmålsmuffinsen blev fasta och klottsäkra (någon fåfängd person skulle kanske kalla dem för gummiaktiga). Nu är det bara att tugga sig igenom härligheten och få en awesome start på en awesome dag! :D

Nedan kan ni jämföra hur mitt morgonmål ser ut normalt och hur det ser ut när alla råvaror är ihopblandade. Båda morgonmålen innehåller samma igredienser av samma mängd.

Morgonmålsmuffins
Den normala morgongröten med tillägg


Uppdate 13.7.2014: Här är samma portion i ytterligare tre olika former:


Kaka

Smörgås

Wrap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar